donderdag 19 mei 2011

HET MOOISTE MOMENT als muzocoach

Muzo op macarius... even schetsen... een lang verhaal

1. ALS AANLOOP even terug in de tijd

Keihard is het op Macarius, een paar jaren geleden.  In een 2 à 3 jaar tijd gaat driekwart van ons personeel op pensioen.  Bovendien krijgen we de vijfde nieuwe directie in acht jaar of zo.  De school verhuist.  (gelukkig - school op instorten, een zeil op de kopiemachine want het regent binnen, schimmel in de klas, op de ruiten... met geen pen te beschrijven)  Nieuwe collega's komen en vooral... gaan.  Pff... Ook anciens zien we vertrekken.  Kinderen baas op onze type 1-school en het is héél zwaar.  Plezant is anders.  Geen vleugje muzo te bespeuren. Terwijl net dat sprankeltje muzo, dat tikkeltje meer het verschil kan maken.  Dat speelse, dat sfeervolle, dat gezellige, dat bindende... dat is er niet.  Niemand ligt er wakker van, er zijn belangrijkere dingen. Bovendien, beeld (muzo) wordt gegeven door een vakleerkracht, velen vinden dat zij dit zelf niet meer moeten doen. 
De teneur zit niet mee.  Toch, in alle miserie vinden we mekaar, als -steeds wisselend- team.  We gaan elke vrijdagavond iets drinken met de collega's, en 't kan lang duren ;), we gaan op teambuildingsweekend, we spreken af op de Gentse feesten... Iedereen voelt zich betrokken en participeert


2. MUZO OP SCHOOL


De doorlichting verplicht ons om keihard te werken.  Werkgroepen voor leerlijnen rijzen als paddenstoelen uit de grond.  Iedereen zet zich in, we weten amper iets van elkaar.

ANNO 2010
Vorig jaar volgt ook leerlijn muzo, daarvan ben ik de trekker. 
Aan de ene kant is de start krachtig.  't Is anders dan met de andere leerlijnen, we gaan samen op weg.  Anders doe ik niet mee en heeft het geen zin.  Muzo is een teamgebeuren.  Ik wil ervoor gaan.  Op de personeelsvergadering sta ik er, met de "muzeplu".  Ik wek mijn collega's met verrassende activiteiten.   
Aan de andere kant is de start voorzichtig.  Ik tast de beginsituatie af.  We ontdekken mekaars talenten.  Waar staan we, waar willen we naar toe? 

SCHOOLJAAR 2010-2011
Dit jaar gaan we als team verder muzisch op weg.  Enerzijds werken we aan de leerlijn.  Anderzijds werken we voor het eerst een jaarthema -muzisch- uit.

1.  Met het team werken we verder aan de leerlijn
- De visie van de school is een zeer belangrijk item.  Met de 'AHA' van Ines leren we alvast de belangrijkste pijlers van buiten.  De bijhorende bewegingsopdrachten maken het team wakker, 't is lachen.  We maken een sterkte-zwakte analyse: wat loopt goed, waar moeten we nog in groeien?
- De ontwikkelingsdoelen (BuO type 1) ordenen we per bouw.  Dit document gebruiken we dit jaar en komt ter evaluatie. 

2. Van theorie naar praktijk.  Voor het eerst werken we een jaarthema uit: "AAN TAFEL". 
Als muzo-leerkracht ben ik grote voorstander van een jaarthema.  Het thema is geïntroduceerd door onze blioms (bijzondere leermeester individueel onderricht voor migranten), vanuit GOK (gelijke onderwijskansen).  Gezonde voeding en activiteiten met ouders staan centraal.

Ikzelf wil dit thema helpen sturen vanuit muzische vorming.  Ik vind het belangrijk dat het muzische ook effectief leeft op school. Ik vind een coach-compagnon (nieuwe collega - logo) met wie ik samenwerk, als trekker en als begeleider.  
- Pedagogische studiedag oktober: samen brainstormen over mogelijke activiteiten.  wat is muzisch werken? we overlopen alle talen opnieuw met muzeplu en de leerkrachten geven voorbeelden van muzische activiteiten.  (bij dit coachen in team laat ik de ortho me observeren met een paar aandachtspunten)
- Muzo in de klas: Per maandthema een deel van de voedingsdriehoek werken de leerkrachten ook muzisch in de klas.
- Muzo op school: DE SHOW! Elk maandthema sluiten we af met de hele school.  Elke klas stelt zijn muzische activiteit voor op een muzische manier.  
- Personeelsvergadering: evaluatie van de show.  bevestigen en bijsturen. 
- Het schoolfeest (1ste editie!): Decor: de voedingsdriehoek in het Broodthaers-verzamelproject
- Pedagogische studiedag mei: doedag met Ines Vandoorne.  Om zelf het muzische te mogen ervaren.  

presentatie door de bomma's:
ze gaan eens 'roefelen', dat bepaalt de volgorde van de show
ze kunnen ook dansen: iedere keer als ze opkomen en weer vertrekken
(voor het eerst verkleedkledij -zoals pruiken- aangekocht)

reuze kookboek met alle recepten en foto's van koken met ouders en koken in de klas






reacties van de leerlingen bij het koken met ouders, steeds door tv, fotoprojectie met beamer

op voeding

spreuk voor meegroeilied
refrein meegroeilied

toneel tafelmanieren



3. MUZOWIND

Een muzowind waait op school.  Hij is zo krachtig, hij doet bewegen, hij neemt iedereen mee.
De evolutie die we zien op school is enorm.  Met de leerlingen komt er een positief klimaat.
De shows zijn iedere keer toppers van formaat.  Zowel leerkrachten als leerlingen groeien in het muzische.  Iedereen ziet er naar uit.  Ieder draagt op zijn manier zijn steentje bij.  We zijn allemaal betrokken.  Dit bereiken, is zó mooi, dit geeft echt voldoening.
Ik ben ervan overtuigd dat theorie en praktijk hier hand in hand gaan.  Het samen werken aan muzo op vlak van visie en leerlijn, ondersteunt de praktijk.

Als muzocoach voel ik me verantwoordelijk voor dit muzisch project. Ik werk hard om alles zo goed mogelijk te laten verlopen.  "Nog nooit ben je zo weinig op school geweest, maar nog nooit heb je zóveel gewerkt" zeggen mijn collega's. 't Is waar, ik heb iets van een flierefluiter, maar nu... ik ben er toch echt voor gegaan.  
Elk moment dat ik iets breng voor het team, bereid ik tot in de puntjes voor.  Dit zijn kansen die ik krijg, ik grijp ze met beide handen.  Ik zorg dat het leuk en aangenaam is, dat ik mijn team mee heb.  Ook het theoretische aspect, kruid ik met wat muzo, opdat het nog zo goed zou smaken. 
Dat mijn inspanningen zijn vruchten afwerpen, doet mezelf groeien als coach.

TOT SLOT: HET MOOISTE MOMENT

De erkenning die ik, als muzocoach, krijg van collega's en directie voor de muzoweg die we als school afleggen, zijn voor mij het mooiste moment als muzocoach.  Een paar spontane mails heb ik bewaard, van een collega, directie en CLB.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten