donderdag 12 mei 2011

Van hilarisch naar serieus





De keuze van een filmfragment vind ik niet evident.  Ik bekijk zoveel filmpjes, 't is leuk om op die manier het genre te ontdekken.  

Ik kies ervoor om Charlie Chaplin na te spelen in Smile, Modern Times.  't Moet een klassieker zijn.  Ik herinner me nog dat ik dat fragment in mijn middelbare school bekeken heb in de klas.  Ik vind het stuk zó schoon, zo opbeurend...  "Smile", er komt vanzelf een glimlach op je gezicht. 


Ik speel er enkele na, van snel lopen over en vallen van daken, tot traag, zoals dit hier.  Amai, helemaal niet gemakkelijk!  Hoe houdt hij zijn hand?  En zijn voet?  En zijn hoofd en .... En hoe lang duurt het? Nee niet spiegelen, maar hetzelfde doen... En dan die Charlie Chaplin - walk.  Het lijkt simpel, tot je het exact na wil spelen.  Die bewegingen zijn wel heel typisch.

Ik oefen thuis als iedereen weg is.  Zo'n oefening is toch confronterend genoeg dat je liever geen pottenkijkers in de buurt hebt?  En dan komt het.  Door werken in ons huis is hier wéér het internet kapot.  Dju toch, dat stuk moet ik wel nog veel oefenen vooraleer ik naar de les kan gaan.  Op school?  Beeld je in, dat ik daar voor de computer in het koffielokaal of in 't secretariaat zit te oefenen... geen optie.  Ik bel mijn vriendinnen rond.  Ik vind er één, gelukkig.  En ik oefen dan toch, met publiek.  We moeten er echt om lachen.  Zoiets kom je niet alle dagen tegen.  't Is hilarisch, echt lachen en toch... dan wordt het ook serieus.  Want ik wil dat daar toch zo goed mogelijk doen... 

Het is nog te veel "Willemien" in plaats van "Charlie Chaplin".  Het lijkt allemaal eenvoudig, tot je 't effectief doet.  Doen, doen, doen is de boodschap!  Niet alleen zelf, maar ook met de leerlingen.

Werken met een filmfragmenten lijkt me een zeer dankbare opdracht zijn in de lagere school.
Niet alleen een fragment naspelen maar ook...
- De film naspelen in slow motion.
- Een personage uit de film naspelen en raden wie het is.  
- Een vervolg verzinnen en spelen.
- Kostuums maken met een zeer beperkt materiaalaanbod.
- Alleen de muziek horen, daarop een verhaal verzinnen.  Daarna pas het echte filmfragment zien. 
- Zelf de geluiden of muziek maken bij een filmfragment. 


Bovendien kunnen filmfragmenten en bij uitbreiding ook videoclips een uitstekend middel zijn om cultuur en erfgoed in de klas te brengen.


Hoe dat ik daar nog niks mee gedaan heb!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten